Rok 2019

ROK 2019, ročník VI, číslo 1

V edičnom pláne na rok 2019 máme naplánované vydať 20 článkov zo skúmanej problematiky. Prvé tri články z  časopisu Controlling a finančno-manažérske teórie v praxi si môžete stiahnuť z editovanej verzii časopisu zo dňa 27.5.2019 – obrázok. Časopis je online a články sa v ňom doplňujú a aktualizujú min. raz mesačne. Publikovať v ňom môže každý, ktorý sa zaoberá problematikou controllingu a finančno-manažérskymi otázkami riadenia.


CONTROLLING A FINANČNO-MANAŽÉRSKE TEÓRIE V PRAXI. Rok 2019, ročník VI, číslo 1 


METÓDY MANAŽÉRSKEHO ROZHODOVANIA V KONTEXTE ENVIRONMENTÁLNEHO MANAŽMENTU 

Schopnosť organizácií riadiť svoje environmentálne správanie sa stáva strategickou otázkou. Environmentálny manažment si vyžaduje explicitné metodiky, v ktorých musí byť formulované zapojenie rôznych zainteresovaných strán, zahrnuté multidisciplinárne znalosti a integrované kritériá, ktoré zahŕňajú kompromisy s cieľom riešiť rôzne názory a heterogénne faktory. Voľba udržateľných možností a vytváranie záväzkov medzi zainteresovanými stranami je pre spoločnosti nevyhnutná. Hlavným cieľom príspevku je vytvoriť prehľad najpoužívanejších metód multikriteriálneho rozhodovania o stratégiách v prostredí environmentálneho manažmentu. 

Kľúčové slová: Manažérske rozhodovanie. Environmentálny manažment. Metódy rozhodovania. Multikriteriálne rozhodovanie.

Autor: Mgr. Roman Novotný, Fakulta manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove

MODIFIKOVANÉ MODELY MARKETINGOVÉHO MIXU VO VYBRANÝCH ODVETVIACH SLUŽIEB – prípadové štúdie

Príspevok obsahuje teoretické vymedzenie rôznych modelov marketingového mixu, pričom za najdôležitejší považujeme tradičný 4P model, ktorý je možné modifikovať podľa odvetvia, v ktorom podnik pôsobí. Práve v službách je možné stretnúť sa s rôznorodými modifikáciami základného 4P modelu. Dominantnou metódou, ktorý je v príspevku využitá, je aplikácia prípadových štúdií vo vybraných odvetviach služieb – vysoké školstvo, cestovný ruch a zdravotníctvo. V závere je využitá komparácia medzi nástrojmi marketingového mixu týchto odvetví a možnosti prieniku uvedených nástrojov medzi odvetviami taktiež na základe príkladov z praxe.

Kľúčové slová: marketingový mix, služby, vysoké školstvo, cestovný ruch, zdravotníctvo

Autor: Ing. Mária Vrábliková, doktorandka, Katedra manažmentu,  Fakulta manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove

INOVÁCIE V SYSTÉME BALANCED SCORECARD

Balanced Scorecard je systém riadenia výkonnosti organizácie. Proces riadenia je  veľmi rozmanitý, preto aj systém BSC môžeme považovať len za jeden z moderných systémov riadenia, ktorý je v praxi pomerne úspešný. Vo svojej histórii prešiel už niekoľkými zmenami a inováciami. Podstatný vplyv na jeho vývoj má aj procesné riadenie, ktoré ho obohatilo o nové prvky a postupy. Sú to predovšetkým interné procesy, ich náklady a optimalizácia.  

Kľúčové slová:  Balanced Scorecard, procesy, inovácie.  

Autor: Ing. Peter Gallo, PhD., doc. Ing. Peter Gallo, CSc. Fakulta manažmentu PU v Prešove