Kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPIs – Key Performance Indikators) zohrávajú v súčasnom riadení podnikov významnú úlohu. Ako ich vytvoriť a efektívne zaviesť do riadenia organizácie je otázkou, pred ktorou dnes stojí každý podnik, ktorý chce byť úspešný. KPIs sú vždy spojené s výkonom organizácie a ľudí a dnes predstavujú modernú formu riadenia podniku na základe cieľov. Ich vtvorenie je hlavnou úlohou HR controllingu. Využíva sa k tomu metodika Balanced Scorecard a HR Scorecard. Postup ich vytvorenia a zladenia so záujmami organizácie je nasledovný:
- Definovanie vízie firmy, tak ako ju vidia manažéri, majitelia, zamestnanci, zákazníci a dodávatelia a ktorá je v súlade s cieľmi osobnými i cieľmi organizácie.
- Stanovenie cieľov a to nielen ekonomických a marketingových, ale aj v oblasti personálu, učenia sa rastu a rozvoja organizácie a ľudí.
- Plánovacie činnosti v oblasti personálnej politiky a plánovania rozvoja a počtu personálu a personálnej štruktúry.
- Hodnotenie a odmeňovanie pracovníkov vo väzbe na ciele a stratégiu organizácie.
- Plánovanie rozvoja a kariéry a monitorovanie jej priebehu.
- Potreby a požiadavky na pracovníkom a ich výber.
- Manažérske inventúry a optimalizácia organizačnej štruktúry a HR.
Medzi základné úlohy v tomto procese patrí:
- Plánovanie a vyhodnocovanie výkonnosti organizácie prostredníctvom ľudí a hodnotenie výkonnosti pracovníkov v kontexte výkonnosti organizácie.
- Strategický kľúčový personál a nositelia (drivers) v oblasti procesného riadenia.
- Prepojenie personálu a to strategických kľúčových osobností a nositeľov procesov (driverov) prostredníctvom cieľov.
- Plánovanie a sledovanie nákladov spojených s personálom a procesmi s nimi spojených.
Ako je vidieť z obrázku, ako prvé si je potrebné zadefinovať víziu, následne strategické ciele, potom ukazovatele, hodnoty a v prípade potreby aj projekty na ich na plnenie. Nesmie sa pritom zabudnúť na zodpovednosti a kompetencie, teda kto bude zodpovedať za naplnenie cieľa (KPI) a aké bude mať kompetencie.
Moderné stanovovanie cieľov je založené na vízii a tom, čo chce organizácia v budúcnosti dosiahnuť. Za základný cieľ je vhodné považovať rozvoj organizácie. Od neho sa odvíjajú všetky ostatné ciele. Výhodné je ich rozčlenenie podľa procesného princípu a hierarchie orientovanej cez organizáciu a zákazníkov k pracovníkom organizácie. Ciele z toho hľadiska môžu byť:
- vrcholové strategické ciele organizácie,
- ciele organizačných jednotiek a jednotlivých útvarov,
- individuálne ciele.
Príklad strategickej mapy, ktorá slúži k stanoveniu cieľov a následne KPI je uvedený na obrázku.
HR controlling v organizačnej štruktúre
„Ak chceme, aby sa organizácia vyvíjala správnym smerom, prvé aktivity, ktoré je potrebné vykonať, musia byť z oblasti plánovania a stanovenia cieľov.“
Zahrňujú:
- stanovanie vízie,
- návrh stratégie a definovanie strategických cieľov,
- zavedenie kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPI) a ich sledovanie.
Pre správne zostavenie KPIs je vhodné využiť controllingový prístup.
KPIs pre HR Scorecard na úrovni organizácie môže byť formou reportu, ako je uvedené napr. v nasledovnej tabuľke:
P.č. | Ukazovateľ HR (KPIs) | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|
1 | OSOBNÉ NÁKLADY | ||
- mzda za prácu | |||
- odmeny | |||
- zákonné príplatky | |||
- náhrada mzdy za neodporacované dni | |||
- sociálne požiatky / benefity | |||
- zákonné príspevky na sociálne zabezpečenie | |||
- nadštandardné príspevky pre sociálne zabezpečenie | |||
2 | NÁBOR | ||
- príprava marketingových materiálov (náborové kampane, employer branding) | |||
- inzercia | |||
- náborové príspevky za doručenie kandidátov | |||
3 | ROZVOJ A VZDELÁVANIE | ||
- priame náklady na externé školenia (zákonné školenia, dobrovoľné, príspevky) | |||
- licencie, predplatné | |||
- nepriame náklady spojené s refundáciou miezd pracovníkov na školenia (interné školenia poslucháčov) | |||
4 | OSTATNÉ | ||
- starostlivosť o zamestnancov, podpora motivácie a firemnej kultúry (teambulding, večierky a pod.) | |||
- právne služby | |||
- poradenské služby | |||
5 | Základné ukazovatele HR controllingu | ||
5.1 | Merateľné ukazovatele | ||
Demografia pracovnej sily | |||
Finančné dáta | |||
Odmeňovanie a benefity / mzdové prieskumy | |||
Ukazovatele výkonnosti ľudského kapitálu ukazovatele Saratoga) | |||
Prevádzkové ukazovatele | |||
Výsledky hodnotenia výkonu | |||
Údaje o schonostiach a zručnostiach pracovníkov | |||
5.2 | Kvalitatívne ukazovatele | ||
Študia spokojnosti s HR oddelením | |||
Priekum spokojnosti zamestnancov (názory) | |||
Spokojnosť zákazníkov | |||
Pohovory s novými zamestnancami | |||
Výstupné pohovory | |||
Výsledky hodnotenia výkonu | |||
6 | Produktivita a pridaná hodnota | ||
7 | Mzdy a zamestnanecké výhody | ||
8 | Absencie a fluktuácie | ||
9 | Nábor a výber zamestnancov | ||
10 | Vzdelávanie a rozvoj | ||
11 | Talent manažment | ||
12 | HR funkcie | ||
13 | Štruktúra pracovnej sily | ||
14 | Podporné funkcie | ||
15 | Spoločenská zodpovednosť |