Dominanta Controlling  eShop Scorecard eis eBooksmail

D O M I N A N T A

HOME     VZDELAVANIE     REFERENCIE     KNIHY     e-SHOP   CONTROLLING

Stránky o controllingu, ekonomike, financiách, manazmente a marketingu. © Dominanta 2013


Strategický manažment a controllingové analýzy

Gallo, P. Strategický manažment a controllingové analýzy. Prešov: Dominanta 2013, str. 153, ISBN 978-80-967349-6-2

sm Problematika strategického manažmentu je pomerne rozsiahla. V súvislosti s controllingom ju možno vymedziť do nasledovných dôležitých bodov:

1. Strategický manažment v teórii a pre prax:
Plánovanie a jeho úloha v strategickom manažmente. Stratégia a taktika. Typy a metódy tvorby stratégie. Vyhodnotenie, výber a realizácia stratégií. Sledovanie a revízia stratégie.
2. Stratégie: Katalóg stratégií podľa oblasti stratégie. Stratégie počas životného cyklu produktov. Strategické scenáre . Formulácia a vypracovanie stratégie. Strategická kontrola a vyhodnotenie plánu a skutočnosti.
3. Strategický controlling: Strategické riešenia v oblasti minimalizácie nákladov. Strategické riešenia v oblasti hodnotenia konkurenčnej pozície. Identifikácia strategických problémov. Formulovanie poslania a cieľov. Strategické podnikateľské ciele. Metódy a nástroje implementácie stratégie.
4. Hlavné nástroje strategického controllingu: Strategické potenciály a strategické medzery. Strategická bilancia. Výstavba systému strategického controllingu. Strategické plánovanie ako základ strategického controllingu. Analýza podniku. Analýza trhu. Analýza silných a slabých stránok – SWOT analýza. Analýza konkurencie. Analýza zákazníkov. Analýza priebehu životného cyklu. Portfóliové metódy . Prognostické kvantitatívne metódy.
5. Strategické riadenie výkonnosti firmy metódou Balanced Scorecard: Princípy pre vytváranie BSC a perspektívy.      Tvorba systému strategického riadenia pomocou BSC. Tvorba a implementácia metódy Balanced Scorecard. Strategická mapa. Tabuľka hodnotenia ukazovateľov BSC.
6. Model EFQM: Koncepcia excelentnosti. Hodnotenie organizácie a vytváranie stratégií. Faktory koncepcie EFQM.

Publikácia sa zaoberá problematikou strategického manažmentu a controllingu. Je dostupná v tlačenej aj elektronickej podobe. Cena tlačenej publikácie je 20 €. Cena elektronickej publikácie je 14 €. Objednať si ju môžete na dominanta@dominanta.sk

Plánovanie a jeho úloha v strategickom manažmente  

V úvode problematiky je vhodné zamyslieť sa nad niektorými otázkami z oblasti plánovania. Sú to najmä tieto dve otázky:

Prečo potrebujú firmy plánovať?
Plánujú  všetky organizácie vo vyspelých krajinách?
 

Odpoveďou na tieto otázky môže byť napríklad nasledovný výrok:

"Plánovanie vždy bolo základom dlhodobého úspechu podniku a zvlášť je tomu tak dnes, v dnešnom konkurenčnom prostredí". (Tradition and Tomorrow, Tenessee 1988, str. 57).

Tento výrok je známy už niekoľko desaťročí a stále nestratil na dôležitosti, ale práve naopak, jeho dôležitosť sa ešte zvýšila. Alcan Aluminium Corporation uvádza:

"Plánovací proces (krátkodobý a dlhodobý  je rozhodujúcim prvkom v celom systéme riadenia. Je to jednak základ  pre ostatné prvky, pretože je to práve plánovací proces, ktorý určuje čo chceme robiť, ako to chceme robiť a kto to chce robiť. Pôsobí ako mozgové centrum organizácie a podobne ako mozog je pôvodcom i komunikátorom".  

"Aby business prežil, vrcholový manažér musí byť dobrým podnikateľom na to, aby vedel, kedy dať podnet k začatiu rozvoja nových výrobkov a služieb a to znovuinvestovaním peňazí získaných z existujúcich operácií a prostredníctvom pôžičiek. Aby to dokázal musí byť vybudovaný adekvátny systém plánovania.“(Hellebust, Krallinger, 1989).  

O dôležitosti plánovania v malých podnikoch Hosmer, LA Rue T. vo svojej práci "Creating the Sucessful Business Plan for New Ventures" (Mr. Grau-Hill Inc. 1985, str.2) píše nasledovné:

"Ak by ste robili intreview o príčinách neúspechu medzi malými podnikateľmi, pravdepodobne by Vám svoj neúspech vysvetlili tým, že bol zapríčinený nedostatkom financií.
My na druhej strane veríme, že príčina rýchleho podnikateľského neúspechu je omnoho jednoduchšia  a omnoho ľahšie riešiteľná.

Z nášho pohľadu problém je v nedostatku plánovania".  

Nemenej dôležito strategické plánovanie a riadenie pôsobí aj v organizáciách nepodnikateľského typu, kde ovplyvňuje celú jej budúcnosť. Je veľkou chybou, ak takáto organizácia nemá svoju víziu. Týmito organizáciami je potrebné rozumieť napr. nemocnice, univerzity, sociálnu, či zdravotnú poisťovňu, ale aj obce, VÚC a iné.  

Uvedený prehľad názorov by mal byť dostatočným dôkazom toho, aké je plánovanie potrebné a nevyhnutné. Počínajúc Fayolom až po teoretikov zo začiatkov 21. storočia, sa plánovanie považovalo a považuje  za dôležitú funkciu riadenia. H. Koontz a H. Weihrich tvrdia, že "plány  sú základom manažmentu". 

Jednou z definícií riadenia je, že „Plánovanie je  proces definovania podstaty cieľov a ich určovania, ako aj implementácie činností, ktoré vedú k dosiahnutiu cieľov efektívnym využívaním ľudí, materiálu a investičných zdrojov.“ (Koontz, H., Weihrich, H., 1993)  

Z pohľadu strategického manažmentu by riadenia v súčasných podmienkach malo odstrániť tieto chyby:  

- sústredenie sa na krátkodobé ciele,
- hasenie operatívnych problémov,
- snahu o rýchly zisk a okamžitý výsledok.  

Riadenie  by malo byť schopné pochopiť dynamiku prostredia a mať vízie do budúcnosti.
Model excellence EFQM  

Model EFQM (model výnimočnosti, model excellence) slúži pre potreby efektívneho fungovania organizácie. Možno ho priradiť k metódam patriacim do oblasti strategického manažmentu.

Model vychádza z princípu úspešného riadenia organizácie so zohľadnením prvkov kvality. Pojem EFQM (European Foundation for Quality Management) je vlastne modelom Európskej nadácie pre manažment a kvalitu. Je to nezisková organizácia, ktorá bola založená v roku 1988 štrnástymi poprednými európskymi spoločnosťami s poslaním byť hybnou silou udržania „excelentnosti“ v Európe. V dnešnej dobe združuje vyše 800 organizácií.  

Základnou filozofiou modelu  je pravidelné samohodnotenie sa organizácie podľa predom stanovených kritérií a pravidiel. Obyčajne sa jedná o dotazníkovú formu hodnotenia. Výsledky hodnotenia potom podávajú obraz o fungovaní organizácie, jej silné aj slabé stránky, ktoré tvoria základ pre zlepšovanie procesov prebiehajúcich v organizácii.  

Hodnotenie zahŕňa aj oblasť výkonnosti organizácie. Hodnotenie sa robí na základe rôznych nástrojov, napr. metóda pozorovania a správania sa, rôzne rozhovory s pracovníkmi organizácie a pod. 
Hodnotenie sa robí do predom pripravených formulárov pre jednotlivé kritériá modelu EFQM. Robí sa na základe bodovej škály alebo v percentuálnom vyjadrení. Model má tri časti:

1. Základná koncepcia excelentnosti.
2. Model excellence EFQM.
3. Logika RADAR.  
RADAR je nástrojom, ktorý napomáha získaniu potrebných dát.

R značí Results (výsledky),
A – Approaches (prístupy, ich plánovanie a rozvoj),
D - Deploy – zavedenie do praxe,
AR – Assess and Refine – hodnotenie a zlepšovanie.  

Udržanie excelentnosti je náročné a preto sa spracoval model samohodnotenia organizácie na základe týchto deviatich kritérií:  

Vedenie: ľudia, politika a stratégia, partnerstvá a zdroje.
Procesy: hlavné procesy, riadiace procesy, pomocné procesy.
Kľúčové výsledky výkonnosti ľudia a ich výsledky,    zákazníci a ich výsledky, výsledky spoločnosti.

Model samohodnotenie organizácie „Model excellence EFQM“ je zostavený všeobecne a môže sa voľne implementovať do činností organizácie, kritériá by mali byť ale zachované. Model má dve základné časti a to: predpoklady a výsledky.  
Celým modelom sa prelína vetva inovácií a učenia sa rastu (vzdelávania).   


     



© DOMINANTA 2014