Dominanta Controlling  eShop Scorecard eis eBooksmail

D O M I N A N T A

HOME     VZDELAVANIE     REFERENCIE     KNIHY     e-SHOP   CONTROLLING

Stránky o controllingu, ekonomike, financiách, manazmente a marketingu. © Dominanta 2013


Optimalizácia zisku efektívnym riadením finančných tokov 

Úvod

Podnikové financie zohrávajú v oblasti finančného sektora veľmi dôležitú a neprehliadnuteľnú úlohu. Zahrňujú celý komplex oblastí, ktorí musia manažéri riešiť a pozitívne ovplyvňovať. Tak ako sa vyvíja tento sektor, taká je aj odozva na finančných trhoch a v celkovom vývoji hospodárstva Slovenska. Preto je veľmi dôležité, aby finančné vzťahy na podnikovej úrovni mali optimálny vývoj. Čo všetko musia manažéri ovplyvňovať a riadiť v oblasti podnikových financií je zrejmé zo schémy uvedenej na obr. 1.

Na prvé miesto možno zaradiť optimálnu finančnú a kapitálovú štruktúru podniku. S ňou súvisí získavanie finančných prostriedkov z interných a externých zdrojov a získavanie finančných prostriedkov úverovou formou. V prípade, že tento proces je optimálny, musia riešiť problematiku umiestňovania kapitálu. Mnoho podnikov ho už neumiestňuje priamo len do majetku, ale mnohé progresívne zmýšľajúce podniky sa snažia umiestniť prebytočné finančné zdroje na finančných trhoch za účelom zvyšovania ziskovosti nevyužitého finančného majetku najmä v podobe voľných finančných prostriedkov. Umiestňujú ho v čase, keď ho nemôžu optimálne využiť v podmienkach podniku. Je to vždy na určitý čas.
podFin

Z toho dôvodu sa postupne finančné riadenie a riadenie finančných tokov stáva veľmi významným. Na prvé miesto sa potom vo finančnom riadení môže dávať nie rentabilita a zisk podniku, ale optimálne riadenie likvidity podporujúce rentabilitu podniku. Z toho dôvodu sa už maximalizácia ziskovosti nemusí javiť ako najvyšší cieľ podniku, ale je to práve jeho optimalizácia s progresívnym riadením finančných tokov. Teórie v oblasti financií a to najmä podnikových financií a finančného riadenia v dnešnej ekonomike zdôrazňujú, že hlavnou funkciou finančného riadenia je plánovanie, získavanie a užívanie kapitálu s cieľom maximalizovať výkonnosť podnikovej činnosti. V súčasnosti to už ale nie je celkom pravda, tí progresívne zmýšľajúci to robia s cieľom optimalizovať túto výkonnosť. To znamená, aby sa dosiahol rozvoj podniku a efektívne finančné riadenie je potrebné optimalizovať výkonnosť podnikov tak, aby hýbala ekonomikou krajiny a mohla sa využívať aj pre prácu na finančných trhoch. K tomu, aby sme dosiahli tento efekt je možné odporučiť riadenie výkonnosti podniku pomocou ukazovateľa ekonomickej pridanej hodnoty – Economic Value Aded. Ako funguje tento mechanizmus si môžeme ukázať na nasledovnom príklade.
   


Tvorba primeraného zisku Efektívne riadený podnik by si mal dať odpoveď na  otázku: „Je zisk, ktorý dosahujeme je primeraný nášmu imaniu, alebo je nízky, či neprimerane vysoký?“ Poznanie tejto skutočnosti môže viesť napr. k náprave zdeformovaných ekonomických vzťahov v hospodárstve a zlepšeniu efektívneho využívania finančných prostriedkov, či k optimalizácii finančných tokov. Každá obchodná spoločnosť, či iné typy organizácií, si tvoria svoje ročné finančné plány. Tieto finančné plány by mali byť práve východiskom pre stanovenie výšky primeraného zisku.

Problémom ale je, ktorý zisk je pre firmu primeraný, ktorý je naopak priveľmi nízky alebo priveľmi vysoký. Primeraným ziskom môžeme nazvať zisk, pri ktorom firmy efektívne využíva kapitál, t. z., že náklady na jeho využitie sú nižšie ako ekonomický zisk, pričom tento nepresahuje hodnotu bežnú na trhu, ktorá by sa mohla napr. pohybovať od 15 do 30 %. 
Tieto hodnoty sú orientačné a mali by byť spracované štatisticky na základe výročných správ z obchodných spoločností pre dané odvetvie. V tejto oblasti by som odporučil používať prepočty vypracované na stránkach Index podnikateľa (www.indexpodnikatela.sk), kde sú zobrazené nielen výkazy podnikov,  ale aj výsledky hospodárenia a práca s financiami veľkej skupiny podnikov pôsobiacich na Slovensku. Možno povedať, že firmy operujúce v tomto rozpätí zisku (15-30%) zachovávajú korektné správanie sa voči svojim zákazníkom, ale vzhľadom na marketingové skutočnosti a správanie sa trhu, je možné, že toto rozpätie bude aj niekoľkonásobne vyššie, príp. nižšie. Veľmi dôležitú úlohu pri stanovení jeho výšky zohráva aj riziko, ktoré chce firma podstúpiť so svojim produktom na trhu. Tým vzniká závislosť na troch premenných: využívanie vlastného imania, výška zisku a prémia za riziko.
Výpočet primeraného zisku Pre výpočet primeraného zisku je vhodné použiť ukazovateľ EVA a nasledovnú metodiku výpočtu. Musíme ale podotknúť, že to je len jeden zo spôsobov ako pristúpiť k riešeniu tohto problému. EVA = (EBIT / Vlastné imanie – re) x vlastné imanie Kde    EBIT - je zisk pred úrokmi a daňami, prípadne je možné nahradiť túto hodnotu  čistým ziskom, čím sa požiadavky na výšku EVA zvýšia. re - koeficient, ktorý možno nazvať prémia za riziko, pre naše výpočty možno uvažovať s hodnotou na úrovni úrokovej sadzby bánk (cca 7 %) plus rizikové prirážky. Čím bude tento  koeficient vyšší, tým aj nároky na výšku EVA budú vyššie. Aby  podnik dosiahol primeraný zisk je potrebné stanoviť hranice EVA, kedy je podnik na hranici ziskovosti. Platí to pre hodnotu EVA = 0. V prípade, že EVA je väčšie ako nula podnik dobre využíva kapitál, ktorým disponuje. V prípade, že EVA je menšie ako nula, podnik má vážne problémy v oblasti vlastného imania a tvorby EBIT (čistého zisku) a mal by to čo najskôr riešiť. Uvažujme, že podnik dosahuje nasledovné výsledky (v €): optZisk
Urobme teraz prepočet  EBIT pre EVA = 0 a vypočítajme odchýlky: Z tabuľky v riadku 11 vidíme, že firma oproti EVA = 0 dosahuje zisk o 119,26 % vyšší ako je efektívny zisk pre EVA = 0. Keď urobíme korekciu na hodnotu 30% zisku dostávame nasledovné hodnoty: Z tabuľky vidíme, že EBIT, ktorý dosiahla firma je príliš vysoký vo vzťahu k výpočtom ukazovateľa EVA. Je namieste otázka: Nepredáva táto firma draho? Tak si môže vlastne zákazník na základe výročných správ obchodných spoločností zistiť, či tie nákupy, ktoré robí, nie sú nadhodnotené alebo ako efektívne mu funguje nákupný marketing. Marketing, alebo strategický controlling z takéhoto poznatku môže zistiť mnoho informácií. Tu sú niektoré z nich: Nakupujeme príliš draho. Firma veľmi efektívne využíva svoj vlastný kapitál. Ciele, ktoré si firma stanovuje sú príliš náročné. Firma si môže dovoliť ísť do väčších rizík, lebo má väčší operačný priestor. Firma má dobrý rating, ale jej správanie sa k zákazníkom je neprimerané. atď.

P. č.

TEXT

Rok 2013

Rok 2014

Rok 2015

1

Čistý zisk

5 000,00

5 500,00

6 000,00

2

Nákladové úroky

20,00

22,00

23,00

3

Daň z príjmu (19%)

1 172,84

1 290,12

1 407,41

4

EBIT

6 192,84

6 812,12

7 430,41

5

Vlastné imanie

2 000,00

2 100,00

2 200,00

6

re ( 50% )

50,00%

50,00%

50,00%

7

EVA

5 192,84

5 762,12

6 330,41

8

EVA = 0

0,00

0,00

0,00

9

EBIT1 pre EVA = 0

1 000,00

1 050,00

1 100,00

10

Odchýlka od EBIT1 v €

5 192,84

5 762,12

6 330,41

11

Odchýlka od EBIT1 v %

119,26%

118,22%

117,38%

13

Percento zisku

30,00%

30,00%

30,00%

14

Primeraný zisk ( 30%)

1 300,00

1 365,00

1 430,00

Teraz už len postačuje urobiť si prepočet, či za energiu (elektrickú, plyn, teplo, materiál a pod.) neplatíme viac ako máme a či štát správne reguluje cenu v týchto odvetviach. K výpočtu postačujú výročné správy týchto spoločností. Je potrebné si však uvedomiť, že to je len jeden z pohľadov na činnosť firmy a pohľad napríklad na vybraného zákazníka alebo dodávateľa.. Vo vzťahu k firme je potrebné skúmať aj ďalšie stránky tohto procesu, ako napríklad či firma efektívne využíva svoje fixné náklady, alebo je ich potrebné znížiť. Pre efektívnu analýzu dát spolupracujúcich firiem odporúčam stránku www.indexpodnikatela.sk, kde si firma sama môže preveriť dané skutočnosti. 

Na základe tohto prepočtu si firmy môžu sledovať vývoj zisku a porovnávať ho zo ziskom na hranici efektivity. Je to veľmi dobrý nástroj na riadenie činnosti podniku a kontrolu správnosti zostavených plánov. Tým sa jej vývoj stane prehľadnejší a ľahšie bude možné monitorovať jej činnosť a v správny čas urobiť potrebné korekcie. Zároveň tento prepočet je aj vhodným motivačným nástrojom pre strategický rozvoj firmy, ako aj odmeňovanie pracovníkov.

Použitá literatúra:

1.       Gallo, P. Primeraný zisk. Časopis Finanční řízení roč. 2005. Praha: 2005

2.       Gallo, P. Balanced Scorecard – Metodika tvorby systému BSC. Prešov: Dominanta 2008

3.       Neumaierová , I, Neumaier, I. Výkonnost a tržní hodnota firmy. Praha: Grada, 2002, ISBN: 8024701251

4.       Užík, M. Berücksichtigung der Informationsunsicherheitsprämie im Capital Asset Pricing Model. Köln: Lohmar 2004, str. 398, ISBN 3-89936-215-2



© DOMINANTA 2014